drsoheilamonem drsoheilamonem .

drsoheilamonem

درمان سرطان و آسيب‌هاي ورزشي با يك برچسب!

مهندسان دانشگاه كاليفرنيا سن ديگو فناوري پوشيدني قابل كشش و غيرتهاجمي جديدي را توسعه داده‌اند كه مي‌تواند به طور مداوم و سه بعدي بافت‌هاي عميق در بدن انسان را نظارت كند و سرطان يا آسيب‌هاي ورزشي را درمان كند.

به گزارش ايسنا و به نقل از آي‌اي، پژوهشگران دانشگاه «كاليفرنيا سن ديگو» به تازگي يافته‌هايي را در مورد توسعه فناوري پوشيدني جديدي منتشر كرده‌اند كه مي‌تواند نظارت سه‌بعدي عميق بافت انسان را فراهم كند.

مقالات ديگر:بهترين روانشناس غرب تهران

اين پوشيدني جديد از امواج فراصوت براي نظارت مداوم بر مشكلات سلامتي مانند سفتي بافت، سرطان و آسيب‌هاي ورزشي و ساير بيماري‌ها استفاده مي‌كند.

اين فناوري پوشيدني قابل ارتجاع و كشش است و تصويربرداري سه‌بعدي غيرتهاجمي بي‌سابقه‌اي از بافت‌هايي به عمق چهار سانتي‌متر زير پوست انسان را با وضوح فضايي فوق العاده ۰.۵ ميلي‌متري ارائه مي‌دهد.

هونگجي هو پژوهشگر فوق دكترا و يكي از نويسندگان اين مطالعه مي‌گويد: ما يك دستگاه پوشيدني اختراع كرده‌ايم كه مي‌تواند به طور مكرر سفتي بافت انسان را ارزيابي كند. در واقع ما مجموعه‌اي از عناصر فراصوت را در يك ماتريس الاستومري نرم ادغام كرده‌ايم و از الكترودهاي كشش‌پذير مارپيچي مواج براي اتصال اين عناصر استفاده كرده‌ايم و دستگاه را قادر ساخته‌ايم تا براي ارزيابي سفتي بافت با پوست انسان مطابقت داشته باشد.

اين فناوري مي‌تواند براي كاربردهاي مختلف از جمله تحقيقات پزشكي مورد استفاده قرار گيرد، جايي كه مي‌تواند داده‌هاي اساسي در مورد پيشرفت بيماري‌هايي مانند سرطان كه موجب سفت شدن سلول‌ها مي‌شود، ارائه دهد.

براي ورزشكاران نيز مي‌توان از آن براي كمك به تشخيص و درمان آسيب‌هاي عضلاني، تاندون‌ها و ساير بافت‌هاي نرم استفاده كرد.

اين برچسب همچنين مي‌تواند كاربردهاي مهمي در ارزيابي اثربخشي و ارائه درمان‌هاي فعلي براي بيماري‌هاي كبدي و قلبي عروقي و همچنين برخي از عوامل شيمي‌درماني داشته باشد كه ممكن است بر سفتي بافت‌ها تأثير بگذارند.

پژوهشگران مي‌گويند، اين فناوري با اصلاحات بيشتر مي‌تواند به توسعه درمان‌هاي نوآورانه منجر شود.

داوِي سانگ پژوهشگر فوق دكترا در دانشگاه پنسيلوانيا و همكار اين پژوهش گفت: اين رويكرد به ما امكان مي‌دهد اطلاعات كامل‌تري در مورد خواص مكانيكي بافت‌ها به‌دست آوريم، بنابراين قابليت‌هاي تشخيصي دستگاه‌هاي اولتراسونيك را بيشتر بهبود مي‌بخشيم.

براي بهبود طراحي و ساخت اين برچسب مي‌توان از تكنيك‌هاي ليتوگرافي پيشرفته نيز استفاده كرد. اين كار، اختلال را كاهش مي‌دهد و عملكرد را بهبود مي‌بخشد و در نتيجه وضوح فضايي بالاتر و يك پنجره سونوگرافي گسترده‌تر ايجاد مي‌كند.

 

شيائوشيانگ گائو يكي ديگر از پژوهشگران فوق دكترا در اين گروه گفت: دستگاه ما پتانسيل بالايي را در نظارت دقيق بر گروه‌هاي پرخطر نشان مي‌دهد و مداخلات به موقع را در لحظات اضطراري ممكن مي‌سازد.

اين مطالعه در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

مقالات بيشتر:تعرفه فيزيوتراپي در منزل


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۴۵:۴۲ توسط:drsoheilamonem موضوع: نظرات (0)